Miért van szüksége a gyermekeknek mesére?
Nem számítottam rá, hogy ilyen nagy sikert arat a tv és a számítógép gyerekekre gyakorolt hatása témában tavaly novemberben megjelent cikk. A Gyerekműsor-Bűvészműsor Blog legnépszerűbb írásában Gerard Hüther professzor közérthetően elmagyarázta, mi történik a gyerekek agyában, amikor tv-t néznek, vagy számítógépeznek.
Reményeim szerint most egy újabb, vélhetően sok szülőt érdeklő témát mutatok be: a meseolvasást a gyerekeknek.
A The Daily Mail írása szerint Angliában kihalófélben van az esti mesélés a már ágyba fektetett gyermekeknek. A szülők egyharmada már egyáltalán nem olvas esti mesét gyerekeinek, ráadásul egyre kevesebb gyerek igényli a mesélést.
Az Index-en nemrég lehetett olvasni egy rövid kivonatot a témában, aminek egyik megállapítása az, hogy a mai kisgyerekek csaknem fele szívesebben néz tévét vagy játszik számítógéppel, semmint hallgat mesét vagy lapozgat mesekönyvet.
Szüksége van-e a gyerekeknek mesére?
Ha igen, akkor milyen a jó mese?
Szerény tapasztalataim, szerint a gyerekek igénylik a meseolvasást. Milyen meséket olvassunk nekik?
Az Új Akropolisz KKE pedagógiai kutatócsoportjának írását eddig kevés helyen lehetett elérni az interneten, pedig nagyon fontos kérdéseket boncolgat.
A tanulmány szerint a mese a lélek tápláléka. Ahogy a fizikai táplálék és a testedzés meghatározza a fizikai test fejlődését, ugyanígy határozzák meg a mesék és azok belső átélése a lélek kibontakozását. Mielőtt azonban mesélnénk, gondosan ki kell válogatnunk a jó meséket, meg kell határoznunk, milyen típusú mesék vannak, mert nem mindegy, hogy milyen hatással vannak a gyermeki lélekre.
Léteznek olyan mesék, amivel a gyermeki lélek soha nem lakik jól, csak egyre éhesebb lesz tőle, képzeletvilága pedig, elszegényedik. Ezek azok a modern mesék, amiket a tévében néz. Szerkezetük, felépítésük messze elmarad a mesei szerkezettől, mondanivalójuk pedig nem segít előrelépéshez a problémák megoldásában és a lélek nevelésében.
Az a mese értékes, amely a gyermek lelkében magként elültetve gyökeret ver, és értékei jó tulajdonságként élnek tovább bennük. Erre leginkább az úgynevezett varázsmesék képesek, amelyek a legteljesebbek és a legtöbb szinten értelmezhető történetek - legyen akár népmesék, akár műmesék.
A jó mesét arról lehet megkülönböztetni a rossz mesétől, hogy nem találkozunk bennük a szörnyűségeket részletező leírásokkal. A hős a lehető legegyszerűbben és minden fölösleges kegyetlenséget kerülve végez a gonosz ellenséggel. Ennek ellenére a mese mégsem kegyetlen és szadisztikus - ahogy manapság sokan állítják -, hiszen a halál és a harc leplezetlenül és szókimondóan jelenik meg, de ezzel azt is megtanulja a gyerek, hogy ezek az élet velejárói, azaz természetes dolgok. Akkor szadisztikus a mese, ha ezekből a problémákból nem mutat egyértelmű kiutat, vagy öncélúan részletezi és naturalisztikusan ábrázolja a borzalmakat.
A jó mesében a szereplők nincsenek jónak vagy rossznak bélyegezve. A gyermek saját belső morális értékrendjéből fakadóan a szereplőket tetteik alapján fogja megítélni. A mese ezzel is ébreszti bennük a megkülönböztető képességet, és a Szép, a Jó, az Igaz ideáját, mely nem szavak, hanem tettek által mutatkozik meg valójában.
A gyermekek lelke még nyitottabb arra a világra, amelyből a mesék származnak, ezért már egész kis korukban elkezdhetünk nekik mesélni; még ha ésszel nem is értik, a szívük szomjasan issza a szépségről és a jóságról szóló történeteket, melyek arra tanítanak, hogyan legyünk többek annál, amik vagyunk, és hogy jó cselekedetek nélkül üres és sivár lesz életünk. Meg kell találnunk utunkat az életben, és a tőlünk telhető legtöbb tudással kell mindig döntenünk és cselekednünk, hogy eljuthassunk mi is Tündérországba. Ne ijedjünk meg az óriások láttán, hanem vegyük elő kardunkat, és bátran vágjunk elébük - előbb-utóbb úgyis ránk találnak.
Hirdetés: Gyerekműsor-bűvészműsor videós ajánlatért klikk a képre
Hogy mennyire közvetlenül tud a mese szimbólumrendszere kapcsolatba lépni a gyermek lelkével, azt Boldizsár Ildikó meseterapeuta egyik legmeghatóbb élménye, tapasztalata bizonyítja:
„…minden életkorban és minden élethelyzetben tud segítséget nyújtani a mese. Legutóbb például egy koraszülött csecsemőn segítettünk. 24 hétre és 650 grammal született a kislány, és az intenzív osztályon azt mondták a szülőknek, hogy ők ráteszik lélegeztetőgépre, de az életben maradása nem az orvostudományon fog múlni. Bármilyen furcsán hangzik, szó szerint azt mondták, hogy csak a mese segíthet a kislányon. Ekkor fordultak hozzám a szülők, és én egy anyagot állítottam össze nekik. A kislányt betették az inkubátorba, és amint elkezdték neki mesélni a meséket, az összes műszer azt jelezte ki, hogy jól van a gyerek, minden rendben van. 4 hónap múlva a kislány elérte a másfél kilót, és ma is él és egészséges.”
A meseolvasás fontossága
A mese, mint irodalmi forma hordoz egy olyan magasabb értéket, mely képes magával ragadni a gyermeket egy elképzelt, szebb és jobb világba, ahol az igazság mindig győz, a gonosz mindig megbűnhődik, a segítség mindig időben érkezik, lehet bízni a segítőnkben, jótevőnkben és önmagunk erejében is. A hősök viszontagságain keresztül segít neki megérteni nem csak saját lelki világát, érzelmeit, hanem a világban működő egyetemes törvényeket és az igazságosságot.
Ugyanakkor sosem állítja, hogy minden akadálytalanul fog menni, hisz a mesékben minden elkövetett hiba megtorlást von maga után. Igenis küzdeni kell, és ha hibázunk meg kell tanulnunk a következményeket elfogadva tovább haladni az úton.
Természetesen a legértékesebb mesék sem képesek helyettesíteni a szülői, nevelői szeretetet és példamutatást, de kiegészíthetik azt, ha megfelelően választják ki őket.
Ha tetszett az írás, kérlek, oszd meg óvónő ismerősöddel, kisgyermek(eke)t nevelő barátaiddal - miután megnézted az alábbi gyerekműsor videót :-)
Gyerekműsorok - linkajánló
Óvodai műsorok, egyéb gyerekműsorok megrendelése villámgyors árajánlattal:
Szép Bence +36 20 20 99 7 99